Tuesday, 23 August 2011

Banjir

 Dari petang sambung malam membawa kepagi hujan tak henti-henti..... Aku masih demam dan asyik teringat pada rumah yang tak siap tu, maklum lah tak sabar kot. Kalau dulu hujan macam ni tanah tempat aku bina rumah tu pasti tenggelam sebab tu kena tambak tinggi. wang pun sudah jadi pasir. Tapi setelah Majlis Bandaraya Ipoh perbesarkan longkang so dah lama tak banjir kat situ..



 Em........................ macam maner... nampak tak aper aku nampak... sekali jalan depan rumah tenggelam... kalau dulu setakat buku lali sekarang lagi satu inci mau sampai lutut.... nak buat mcm maner dah bencana alam... apa kan daya.. Mase aku merandok banjir tu nampak la 5 6 ekor linta berenang renang dan ikan sepilai yang dah lamer aku tak jumpe. teringat zaman kanak kanak. Nak saja aku berenang main banjir.. Dapat juga sekor lintah melekat kat betis aku, dengan pantas aku naik ke darat dan menepisnya.. kali ni teringat pulak minyak lintah.... em.... dah dah... jangan tengok sangat banjir tu tengok dekat pintu pagar tu. bukan main berat aku nak bukak.... kang bini aku kang jangan tak larat nak tolak pulak. huh
oooooooo............... patut la..... longkang sumbat dengan buah kelapa...

Jadi setiap kali hujan kena tengok longkang ni. Kalau tersumbat banjir la jawabnya jalan rumah...

No comments:

Post a Comment